STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH, CZYLI TZW. „USTAWA KAMILKA”

W dniu 15 lutego 2024r. weszła w życie tzw. „ustawa Kamilka”, czyli nowelizacja szeregu ustaw mających na celu zwiększenie ochrony małoletnich, którzy stali się ofiarami przemocy. Mowa o ustawie z 28.07.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, którą wprowadzono m.in. obowiązek wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich. W wyniku tej nowelizacji w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich został dodany rozdział 4b zatytułowany – Standardy ochrony małoletnich.

Jak już zostało wspomniane nowe przepisy weszły w życie dnia 15 lutego 2024r. Ustawodawca przewidział jednak odpowiedni okres na wprowadzenie przez obowiązane podmioty stosownych regulacji. Termin ten wynosi 6 miesięcy i upływa 15 sierpnia 2024r. 

Na kogo został nałożony obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich?

W rozdziale 4b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich dodano art. 22b, zgodnie z którym obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich ma każdy:

  1. „organ zarządzający jednostką systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), oraz inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni;
  2. organizator działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich.”
  3. Obowiązek wprowadzenia standardów mają również podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich.

Jakie regulacje powinny zostać zawarte w Standardach Ochrony Małoletnich?

W stanie prawnym sprzed 15 lutego 2024 r. istniały już pewne standardy i procedury, które wiązały się z ochroną małoletnich a obowiązek ich przygotowania spoczywał na szkołach i innych placówkach oświatowych. W związku z nowelizacją zachodzi konieczność przygotowania odpowiednich procedur również przez inne podmioty, których pracownicy mają kontakt z małoletnimi bądź ich zaktualizowania w tych placówkach, w których już zostały wdrożone.

Standardy Ochrony Małoletnich muszą być dostosowane do charakteru oraz rodzaju placówki lub wykonywanej działalności. Ustawodawca przedstawił pewne rozwiązania, na które szczególnie należy zwrócić uwagę. Są to przede wszystkim:

  1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
  2. zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
  3. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
  4. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
  5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
  6. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
  7. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
  8. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

W standardach powinny się znaleźć również:

  1. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
  2. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
  3. procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
  4. zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

W Standardach Ochrony Małoletnich należy ponadto uwzględnić również sytuację dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kto odpowiada za kontrolę Standardów Ochrony Małoletnich?

Podmioty, zobowiązane do wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich, mają obowiązek, co najmniej raz na dwa lata, dokonywać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.   

Podmiotem uprawnionym do kontroli wykonywania obowiązków w zakresie swojej właściwości rzeczowej i miejscowej jest organ prowadzący jednostkę systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad taką jednostką, organ zarządzający lub nadzorujący inną placówkę lub prowadzenie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

Kontrolę wykonywania obowiązków, o których mowa w niniejszym artykule, w zakresie objętym swoją właściwością rzeczową i miejscową, sprawują również:

  1. wójt;
  2. burmistrz;
  3. prezydent miasta;
  4. starosta;
  5. marszałek województwa.

Organy te mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych.

Kontrolujący, w ramach kontroli, jest uprawniony do:

  1. wstępu wraz z niezbędnym sprzętem na teren kontrolowanego podmiotu w godzinach od 8 do 18;
  2. żądania pisemnych lub ustnych informacji niezbędnych dla przeprowadzenia kontroli;
  3. żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z zakresem kontroli.

Ponadto, kontrolę wypełniania przez pracodawców oraz innych organizatorów obowiązków nałożonych ustawą, sprawują w zakresie swojej właściwości:

  1. Państwowa Inspekcja Pracy;
  2. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

W razie naruszenia obowiązków przez zobowiązane podmioty, podmiot przeprowadzający kontrolę zawiadamia Policję lub prokuratora.

Co grozi za niewykonanie obowiązku wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich?

Podmiot, niespełniający obowiązku wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich, podlega karze grzywny do 250 zł albo karze nagany.

W razie ponownego stwierdzenia niewykonania obowiązku wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich, sprawca podlega karze grzywny nie niższej niż 1 000 zł.

(źródła Kancelaria Prawa Gospodarczego Kazimierz Wlazło i Aneta Guza-Wójtowicz i strona internetowa Rzecznika Praw Dziecka).   

Zwracam również uwagę, że przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi pracodawcy lub inni organizatorzy w zakresie swojej działalności są obowiązani do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Wykonanie tego obowiązku nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi rodziny małoletniego lub osoby znanej rodzicom małoletniego osobiście i wykonywanej w stosunku do własnych małoletnich dzieci lub małoletnich dzieci znajomych.

W praktyce oznacza to, iż konieczne będzie uzyskanie o każdym kandydacie na wolne stanowisko danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacji z Krajowego Rejestru Karnego lub rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych – oświadczenia o niekaralności, a następnie utrwalenie tych informacji w formie wydruku i dołączenie do akt osobowych pracownika lub dokumentacji osoby dopuszczonej do wykonywania działalności.

Z poważaniem

Radca Prawny Grupa Protektom

Przemysław Przepióra

Gaz do samoobrony – kiedy można użyć?

Gaz pieprzowy (zwany też gazem łzawiącym) to jeden z najczęściej wybieranych środków do samoobrony w wielu krajach, włączając w to Polskę. Jego popularność wynika z łatwości użycia, efektywności w neutralizowaniu zagrożeń oraz dostępności na rynku. Mimo że środek ten jest legalny, jego użycie regulowane jest przez precyzyjnie określone przepisy prawne, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno użytkownikom, jak i osobom postronnym. Ważne jest, aby każdy, kto rozważa zakup gazu do obrony, zrozumiał nie tylko techniczne aspekty jego działania, ale także ramy prawne dotyczące stosowania.

Czytaj dalej Gaz do samoobrony – kiedy można użyć?

Jak działa alarm antywłamaniowy?

Bezpieczeństwo nieruchomości czy firmy to fundament spokoju każdego właściciela. Alarm antywłamaniowy jest nie tylko technologią zapobiegającą kradzieżom i włamaniom, ale również elementem odstraszającym potencjalnych przestępców przed próbą naruszenia naszej prywatności i bezpieczeństwa. W czasach, gdy statystyki dotyczące przestępczości rosną, a włamywacze i złodzieje stosują coraz to nowsze techniki, by przechytrzyć systemy bezpieczeństwa, zrozumienie zasad działania oraz korzyści płynących z posiadania systemu alarmowego staje się niezbędne.

Czytaj dalej Jak działa alarm antywłamaniowy?

Ochrona nieruchomości: jak zabezpieczyć budynki, magazyny i tereny przemysłowe?

Bezpieczeństwo nieruchomości, w tym budynków, magazynów i terenów przemysłowych, jest kluczowym aspektem działalności zarówno firm, jak i osób prywatnych. Zabezpieczenie tych obszarów jest nie tylko istotne dla zapobiegania kradzieżom i aktom wandalizmu, ale także dla zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom oraz zachowania wartości inwestycji. W dzisiejszym artykule omówimy różne aspekty ochrony nieruchomości – w tym monitoring, ochronę fizyczną i systemy kontroli dostępu.

Czytaj dalej Ochrona nieruchomości: jak zabezpieczyć budynki, magazyny i tereny przemysłowe?

Co to jest monitoring wizyjny? Jak działa?

Monitoring wizyjny, często określany jako CCTV (Closed Circuit Television), stanowi kluczowy element współczesnych systemów zabezpieczeń. Jego podstawowym zadaniem jest nadzór nad przestrzenią oraz ochrona osób i mienia przed różnego rodzaju zagrożeniami. Technologia ta znajduje zastosowanie w licznych lokalizacjach, takich jak zakłady pracy, instytucje publiczne, sklepy czy przestrzeń publiczna. Dzięki szerokiej gamie rozwiązań, monitoring wizyjny adaptuje się do specyficznych potrzeb użytkowników, oferując zarówno klasyczne kamery przemysłowe, jak i nowoczesne urządzenia IP czy termowizyjne.

Czytaj dalej Co to jest monitoring wizyjny? Jak działa?

Nowoczesne technologie w ochronie: kamery, alarmy i systemy kontroli dostępu

W dzisiejszych czasach technologia odgrywa kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa i ochrony zarówno osób, jak i mienia. W miarę jak nasza cywilizacja rozwija się i ewoluuje, tak samo rosną zagrożenia, przed którymi musimy chronić siebie, nasze rodziny oraz mienie. Na szczęście, równocześnie z wzrostem poziomu zagrożeń, rozwijają się także technologie, które pozwalają nam skuteczniej zapewniać sobie ochronę.

Czytaj dalej Nowoczesne technologie w ochronie: kamery, alarmy i systemy kontroli dostępu

Domowy system bezpieczeństwa: Wskazówki dotyczące wyboru, instalacji i monitorowania

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób docenia wartość posiadania niezawodnego systemu bezpieczeństwa w swoim domu. Niezależnie od tego, czy mieszkasz w wielkim mieście pełnym zgiełku, czy w spokojnej okolicy na przedmieściach, pragnienie ochrony siebie, swoich bliskich i majątku jest uniwersalne dla każdego z nas. Niewłaściwe zabezpieczenie mieszkania czy domu jednorodzinnego może prowadzić do licznych problemów, począwszy od włamań i kradzieży, a skończywszy na znacznie poważniejszych konsekwencjach. 

Czytaj dalej Domowy system bezpieczeństwa: Wskazówki dotyczące wyboru, instalacji i monitorowania

Bezpieczeństwo imprez masowych: jak zorganizować skuteczną ochronę na koncertach, festiwalach i innych wydarzeniach

Imprezy masowe, takie jak koncerty, wydarzenia sportowe i festiwale, przyciągają dziesiątki tysięcy osób z różnych miejsc i środowisk. Taka dynamika spotkań, łącząca się z intensywnym brzmieniem muzyki czy silnymi emocjami towarzyszącymi wydarzeniom, może stworzyć ekscytujące i pamiętne doświadczenia. Jednak w tłumie zbierają się również potencjalne zagrożenia, takie jak utrata kontroli, panika, niekontrolowane ruchy tłumu i zagrożenia zdrowotne. Dlatego też organizatorzy imprez masowych muszą zapewnić skuteczną ochronę, aby zagwarantować bezpieczeństwo wszystkich uczestników. W tym artykule omówimy najważniejsze elementy zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprez masowych.

Czytaj dalej Bezpieczeństwo imprez masowych: jak zorganizować skuteczną ochronę na koncertach, festiwalach i innych wydarzeniach

Jak zabezpieczyć swój dom przed włamaniami: najlepsze praktyki i porady

Bezpieczeństwo domu jest jednym z najważniejszych aspektów naszego codziennego życia. W obliczu rosnącej liczby włamań i przestępstw, konieczne jest podjęcie odpowiednich środków, aby chronić domowników i nasze mienie przed zagrożeniem.
Istnieje wiele praktycznych sposobów, dzięki którym możemy zabezpieczyć nasze domy. W tym artykule przedstawimy najlepsze praktyki i porady dotyczące zabezpieczania domu przed włamaniami.

Czytaj dalej Jak zabezpieczyć swój dom przed włamaniami: najlepsze praktyki i porady

Służba Informacyjna- kto to jest?

Służba informacyjna. Gwoli ścisłości i dla przypomnienia.

Pojęcie „ochrona imprez masowych” jest o tyle mylące, iż w polskim ustawodawstwie nie ma mowy o podmiocie, który miałby te działanie sprawować, a jego nazwa, dumnie brzmiąca ochroniarz wynikałaby bezpośrednio z wyżej wymienionego terminu. Fakt ten czyni zatem ochroniarza w tym kontekście jedynie nazwą zwyczajową, potoczną, nie mająca odniesienia do ustanowionego w Polsce prawa.

Read More

26. Finał WOŚP. Zadbajmy o bezpieczeństwo

Jak co roku policjanci będą czuwać nad bezpieczeństwem 26. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

W tym dniu na ulicach wszystkich województw pojawi się większa liczba patroli. Jeśli będziemy świadkami sytuacji wymagającej interwencji policjantów alarmujmy dzwoniąc pod bezpłatne numery telefonów 997, 112. Oto kilka porad, które pozwolą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.

Nad zapewnieniem bezpieczeństwa podczas WOŚP czuwać będzie kilka tysięcy policjantów. Funkcjonariusze zwrócą szczególną uwagę na to, czy zbiórki są prowadzone przez osoby do tego uprawnione, zadbają o bezpieczeństwo wolontariuszy, kwestujących dzieci a także będą prowadzić działania informacyjno-edukacyjne dla osób starszych.

Porady dla darczyńców Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
● Każdy z wolontariuszy będzie wyposażony w identyfikator ze zdjęciem, numerem ankiety, adresem wolontariusza. Identyfikator musi być wypisany czytelnie. Zdjęcie musi być wyraźne, a wizerunek osoby na zdjęciu powinien odpowiadać wyglądowi wolontariusza;
● Dodatkowo identyfikator musi mieć „serduszkowe” logo Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy;
● Każdy wolontariusz musi nosić swój identyfikator na widocznym miejscu;
● Skarbonka wolontariusza musi być oklejona banderolami Fundacji WOŚP. Na górze przy otworze do wrzucania pieniędzy powinien znajdować się wyraźnie napisany ten sam numer kwestującego, który widnieje na identyfikatorze.

Nieodzownym atrybutem wolontariuszy są wszystkim doskonale znane „serduszkowe” naklejki. Jeśli będą mieli Państwo podejrzenie, że ktoś podszywa się pod wolontariusza WOŚP i posługuje się podrobionym identyfikatorem lub podejrzanie wyglądającą puszką, prosimy mieszkańców o kontakt z Policją (numer telefonu alarmowego 997 lub 112) lub strażą miejską/gminną (numer telefonu alarmowego 986).
Prosimy również o wszelkie informacje dotyczące podejrzanych zachowań napotkanych osób, które zagrażają bezpieczeństwu wolontariuszy i osób uczestniczących w imprezach organizowanych w tym dniu.

Porady dla wolontariuszy
Prowadźcie zbiórkę pieniędzy w bezpiecznych miejscach:
● centrach handlowych, w których zatrudnieni są pracownicy ochrony;
● głównych ciągach komunikacyjnych;
● miejscach dobrze oświetlonych;
● miejscach, w których występuje duże natężenie ruchu pieszych;
● miejscach objętych monitoringiem kamer, itp.

Nie prowadźcie zbiórek w miejscach mało uczęszczanych, na źle oświetlonych ulicach, miejscach, które na Waszym osiedlu uznawane są za niebezpieczne.
Unikajcie prowadzenia zbiórek pieniędzy samodzielnie. W grupie jest zawsze bezpieczniej!!! Starajcie się zapewnić sobie towarzystwo innych wolontariuszy, a jeżeli to możliwe opiekę osób dorosłych.

Szczególnie ważne jest, abyście wracając do Waszego sztabu, po zakończeniu zbiórki pieniędzy, poruszali się w grupie, korzystajcie z pomocy Waszych znajomych, bliskich.

Jeżeli będziecie tego potrzebowali zwracajcie się o pomoc do Policji (numer telefonu alarmowego 997 lub 112) lub straży miejskich/gminnych (numer telefonu alarmowego 986). Możecie im bezpośrednio zgłaszać swoje uwagi na temat Waszego bezpieczeństwa podczas prowadzenia zbiórki pieniędzy. Czasami możecie zostać zapytani przez policjantów/strażników o to, jak przebiega Wasza kwesta. Nie obawiajcie się ich, oni są Waszymi sprzymierzeńcami.

Wszystkim wolontariuszom życzymy pełnych puszek, życzliwości przechodniów i bezpiecznego powrotu do swoich sztabów WOŚP!

źródło teksu: www.rudaslaska.com.pl